AperiTIFF - Ziua HBO
Hei hei, e din nou HBO Day!
Pentru a 14-a ediție de TIFF, partenerii cu vechime și savoir faire de la HBO au pregătit un asortiment de proiecții. Trei documentare 100% Made in RO, cu subiecte pe cât de variate se poate, și o mini-serie ecranizată după un roman de succes.
Pentru început doamnele. Olive Kitteridge, eroina rece dar binevoitoare din romanul lui Elizabeth Strout, este protagonista unui maraton cinematografic. Interpretată de Frances McDormand, doamna Kitteridge este soție de farmacist, mamă a unui fiu doctor și o persoană curajoasă, care și-a petrecut viața acceptându-și cu stoicism depresiile și încercând să-i ajute pe cei din jur. Ajunsă într-un punct mort al existenței, doamna Kitteridge încearcă să (mai) găsesească un sens vieții, revizitând momente din istoria personală. Relațiile lui Olive cu cei din jur, fie cu soțul amabil (extraordinar ca de obicei, Richard Jenkins), fie cu cunoștiințe întâmplătoare evoluează, cu suișuri și derapaje, pe parcursul a 25 de ani și 223 de minute. O adevărată mini-saga. (Cele patru episoade se vor difuza cu o pauză de 15 minute.) O altă saga, de data aceasta aeronautică este Omul Pasăre. Documentarul cald despre Mami, cel mai bătrân pilot din țară, amestecă interesul pentru aviație al regizorilor Alexandru Mavrodineanu și Mihai Grecea cu personalitatea contemplativ năstrușnică a lui Nicolae Mihăiță, poreclit de generații întregi de aviatori Mami, pentru grija pe care o are față de colegii aeronauți. Viața cu toate probelemele, nefericirile și marea pasiune pentru zbor sunt puse pe ecran cu umorul pe care numai Mami îl are, în ciuda problemelor vârstei. Care probleme, pentru prima oară, l-ar putea reține la sol. Pașaport de Germania (regia Răzvan Georgescu) face un fel de memorialistică a exilului. Pe urmele etnicilor germani de naționalitate română pe care Republica Socialistă România i-a vândut Republicii Federale Germane, regizorul adună amintiri, justificări și nu de puține ori zero regrete de la cei plecați dincolo de cortina de fier și trasează, cu o rigoare de-a dreptul germană contururile exacte ale sistemului de vândut/cumpărat nemți. Și beneficiarii și organizatorii traficului de ființe vii sancționați în secret de cele două state sunt perfect conștienți de absurdul situației de atunci și de hazardul procesului. Rețeaua lui Claudiu Mitcu are același subiect cu oscarizatul Dallas Buyers Club: traficul transfrontalier de medicamente esențiale pentru supraviețuirea unor bolnavi. Din păcate, nu avem de-a face cu un film de ficțiune, iar persoanjele din documentar sunt conaționali cât se poate de reali, a căror supraviețuire depinde de medicamente inexistente în România. Povestea omului și a rețelei (de cumpărat medicamente din Austria și transportat în România) pe care a înființat-o este detaliu cutremurător din realitatea imediată. Dedesubturile penuriei de citostatice și lipsa de voință politică de a schimba ceva sunt și ele luate în dezbatere, ca o conluzie amară. În Ziua HBO vor avea proiecții și Chuck Norris versus Comunism în regia Ilincăi Călugăreanu, și Toto și surorile lui, în regia lui Alexander Nanau.
Cristi Mărculescu
Articol publicat în ziarul AperiTIFF.